søndag 22. juni 2014

Evidensbasert kunnskap eller kunnskap som "virker" det er det som gjelder nå?!
Eller som Tone Kvernbekk sier i ingressen sin og som jeg trenger 4 respondenter på:

"Det er et krav i tiden at forskere skal produsere kunnskap som «virker», det vil si
at den bringer resultater som kommer elevene til gode. Teorien får da verdi først
og fremst når den kan omsettes til praksis i klasserommet. Men selv om vi trenger
denne formen for teori, fins det også andre oppgaver som teorien kan hjelpe oss med,
for eksempel rene beskrivelser av hva som skjer og hvorfor det skjer. Gapet mellom
teori og praksis er da ikke et problem, men snarere et rom der refleksjon kan skje."

Teorier som virker fordi de kan omsettes til praksis i klasserommet er noe
vi praktikere hele tiden jakter på, derfor tester vi ut  i nettsamtaler med elever, kollegaer
eller medstudenter på kurset vårt  i nettpedagogikk, hvor jeg har lært mye fra blogginnleggene
og fra Voicethread-oppgaven.

I denne oppgaven som her artikulerer seg reflekterer jeg over "nettsamtalen spillerom" med utgangspunkt noe jeg har lest (se over) og sammen med erfaringer jeg har som lærer og nå studentkoblet til muligheten Web 2.0 gir.

Multimodalitet tror jeg er noe av svaret. Vi jobber ofte i tekstformatet. Tekstens mening er blant annet betinget ikke bare av teksten selv, men også av den kulturelle og sosiale sammenhengen den er situert i. Å kommunisere med andre er en dynamisk prosess. Involvert her er en løpende tolkning av tegnkombinasjoner under skiftende kontekster, slik hermeneutikken er opptatt av, det vil si mangfoldet av tolkningsmuligheter. Det finnes mange tolkningsmuligheter og noe modeller (tolkningsmodeller) baserer seg ikke på at et stykkke informasjonsinnhold skal fraktes fra en sender til en mottaker. De fleste prøver å anskueliggjøre at kommunikasjon er en prosess som kontinuerlig går i begge retninger og mellom alle leddene. Det legges dessuten vekt på fortolknigsprosessen. Den meningen som gripes er ikke nødvendigvis sammenfallende med det intenderte budskapet. Mening er noe som oppstår i en kontekst, den er der ikke som noe konstant uforanderlig størrelse, men skifter både etter deltaker, tid og sted. Hermeneutikere (les: tolkningsteoretikere, opprinnelig folsom drev med religionseksegese eller tolkning av bibelske tekster) peker på at deltakerne må "forhandle" med teksten for at den skal (av)gi mening. Dette er noe som skjer som kontinuerlig  interaksjonsprosess. Leseren ser teksten i et skiftende perspektiv , slik at helheten forstås på grunnlag av delene og motsatt. Vi snakker gjerne om "den hermeneutiske sirkel". (Hoem og Schwebs 2010:62).

Med dette som bakgrunnshorisont, vil jeg denne oppgaven handle om nettsamtalens spillerom. Det vil altså være noen variabler som spiller med i dannelsen av mening i dette rommet. For eksempel det at fenomener som skal hånderes i form av avsendt budskap til mottaker, gripes og tolkes med utgangspunkt i hver enkelt deltakers erfaringer.

Web 2.0 gir altså muligheten til overskride tekstens begrensninger gjennom å utsette studenten for et multimodalt læringsmiljø, der muligheten er tilstede - både synkront og asynkront - for oppklaringer av typen nettsamtale og øvelser og eller faglig samhandling på sosiale medier.

Det som ligger meg nærmest på hjerte her, fant jeg i en kommentar på bloggen til Grethe Dillern, der hun  i en kommentar jeg gav til hennes blogginnleg på nettsamtalens spillerom", var at et vilkår for suksess for nettstudenter, synes være at de trenger opplæring i å lære og lære. Omvendt undervisning trenger en metodisk innføring som overskrider det rent teknikale ved bruk av PLSer og didgitale verktøy. Det er en ny læringskultur du skal tre inn i som nettstudent, og mye skal skje før du slippes på nett så å si, deretter vil mye dreie seg om forskjellige didaktiske grep innenfor mulighetsrommet til nettsamtalen.

Jeg tenker meg her noen konkrete tiltak eller grep for å lykkes bedre med å utnytte dette spillerommet, der jeg tror opplæring i gjensidighet og eller gjensidige forventninger er sentralt. Det samme er likeverdighet eller symmetri i relasjonen (assymetriske relasjoner duger ikke på nett heller, på nett er vi hverandres ressurser), etterrettelighet, det at du leverer i forhold til plan, at du våger å risikere noe ved å stille spørsmål og så burtetter. Reaksjoner mottas!!!

10 kommentarer:

  1. Du kommer med en viktig påminnelse om at det er mottaker og ikke sender som bestemmer budskapet, og at man kan oppfatte ting veldig forskjellig. Dette er spesielt viktig å tenke på i forhold til nettsamtaler basert på kun skrevet tekst, der man ikke kan støtte seg på toneleie og mimikk - verken som sender eller mottaker.
    Heldigvis finnes det et hav av digitale tjenester å velge mellom, og så gjelder det bare å finne det verktøyet som man mener er best egnet i hvert tilfelle - slik at sender og mottaker er enige om budskapet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk Siv Tone. Du har et poeng der med mimikk og toneleie og nå skal jeg hive meg mer utpå havet av digitale digitale verktøy - bare det blir temperatur for det ; )

      Slett
  2. Spennende innlegg. Jeg tror også multimodalitet er en god strategi for å skape gode læresituasjoner. Det åpner for variasjon både for lærer og student. Noen studenter sliter med å artikulere faget i tekstformat og ved å åpne for f.eks. lyd og bilde gis de en mulighet for å få vist hva de står for. Jeg tror også at det er mer motiverende å studere dersom man kan jobbe med ulike ressurser og presentasjonsformer.
    Du viser til betydningen av at relasjonene er symmetrisk. Her tror jeg vi har en utfordring - særlig i begynnelsen av et studium. Studentene føler seg gjerne usikre på fag, skole og hvilke forventninger vi har til dem. I dette ligger det en asymmetri i relasjonen som kan hemme nettsamtalen på sikt - noe vi må være bevisst på og jobbe for å skape mest mulig symmetri...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Grethe for innspillene dine, skal jobbe videre med å integrere dem i den endelige teksten!

      Slett
  3. Du skriver:
    "Web 2.0 gir altså muligheten til overskride tekstens begrensninger gjennom å utsette studenten for et multimodalt læringsmiljø, der muligheten er tilstede - både synkront og asynkront - for oppklaringer av typen nettsamtale og øvelser og eller faglig samhandling på sosiale medier."
    Det er vel ikke slik at hverken Web 2.0 eller sosiale medier nødvendingvis kobles til multimodalitet. Mulitmodalitet må knyttes til et produsent- og presentasjonsverktøy som kan levere flere medietyper samlet. At de aller fleste slike verktøy defineres som Web 2.0-verktøy og/eller sosiale verktøy er en annen sak :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Kjell for presiseringen som jeg må tygge litt på før den omsettes monomodalt som innlegg 3 imodulen ; )

      Slett
  4. Bra innlegg; her lærte jeg noe nytt en mandags formiddag - om "den hermeneutiske sirkel". Er påmeldt runde tre av dette studiet - oppstart?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og takk for hyggelig tilbakemelding, Per!

      Slett
  5. Du er inne på noe veldig viktig når gjelder våres tidsalder. "De fleste prøver å anskueliggjøre at kommunikasjon er en prosess som kontinuerlig går i begge retninger og mellom alle leddene. Det legges dessuten vekt på fortolknigsprosessen. Den meningen som gripes er ikke nødvendigvis sammenfallende med det intenderte budskapet. Mening er noe som oppstår i en kontekst, den er der ikke som noe konstant uforanderlig størrelse, men skifter både etter deltaker, tid og sted". At et budskap skifeter mening med tid å sted tror jeg skjer fortere med de raske kommunikasjons linjer og tilgang til informasjon en har. Det er mye lettere å sjekke fakta i dag, enn det var for 25 år siden. Da en før måtte slå opp i bøker, kan en i dag google i et brøddel av et sekund

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Roar for viktig tilbakemelding - som gir meg motivasjonen til å sluttføre modulen!

      Slett