søndag 22. juni 2014

I følge sosialkonstruktivistisk læringsteori lærer vi gjennom samhandling med andre (Krokan 2012). Et anliggende hos deg er at for å skape et godt læringsmiljø må tudentene etablerer personlige læringsnettverk som legger til rette for reell samhandling. I studier på nett er dette mer krevende etter som studentene er spredt geografisk, og ikke har samme arena for etablering av nettverk som campusstudenter, flere nettstudenter gir også uttrykk for at det er ensom å være nettstudent. For å hjelpe studentene i etableringen av læringsnettverk har dere anvendt synkrone nettsamtaler på Adobe Connect. I begynnelsen av studiet der du som kullkoordinator har avholdt gruppevise møter med studentene i tilknytning til undervisningen i studiemetodikk. Det tror jeg også er et viktig grep, som jeg vil adoptere i høst.

Du siier dere hadde trøbbel med teknologien og at studentene hadde ulik digital kompetanse og at også du som lærer møtte utfordringer i bruken, dessuten var det krevende å skape den naturlig samtalen der alle deltakerne var med. Det er et poeng hos deg at flere syntes det var ubehagelig å møtes på denne måten, at det opplevedes som lkrevende å få i gang samtale med dem. Andre, sier du, var mer fortrolig med nettsamtaler (hadde brukt Skype privat). Utfordringen her var å styre samtalen, sånn at alle ble involvert. Etter hvert ble studentene mer trygge i situasjon og samtalen ble mer naturlig. Studentene var positive til at de både kunne se og høre medstudentene og lærer. Som lærer følte opplevede du å bli bedre kjent med studentene, enda til bedre enn når du møtte studentene i klasserommene på campus.Dette bare inspirerer meg til å sette i gang. Takk for formidling av viktig erfaringsdata!

5 kommentarer:

  1. Hei John:) Se at du skriv et innlegg helt på tampen. Du skrive at du bruke Skype privat. Dette er en fantastisk verktøy som jeg sett stor pris på der begge barna er langt under og familien down under, men her i Melkedal har vi dårlig nett-tilgang og det er ei utfordring når vi plutselig miste både bilde og kontakt.

    Min erfaring i nettskolen er at dårlig nett-tilgang og manglende utstyr kan av og til skape stor problemer både for meg som forsøke å avvikle en muntlig prøve og eleven som forsøke å presentere arbeidet, men teknologien svikter. Manglende digital kompetanse hos nettelevene kan begrense utbyttet av nettsamtalene. Men ved god veiledning tror jeg at dette kan overvinnes. I min fag satse vi på oppstartssamtaler med nettelever på Adobe Connect fra høsten i år. Håpet er at elevene ta i bruke verktøy til muntlig innleveringer.

    Ellers kos det i sommerferien når det kommer...

    SvarSlett
  2. Tusen takk for tilbakemeldinga Fiona. Jeg tror også god veiledning kan kompensere for elevenes utbytte i nettsamtalene. Det med oppstartsamtaler på AC fra høsten er en god ide`. Takk og god sommer!

    SvarSlett
  3. Jeg kjører til Lillehammer nå for å hente et lite flyttelass min datter skal ha nordover. Hun skal i praksis på Stormen i høst, men etter jul blir det Karlsruhe. På rastene de neste dagene, skriver jeg ferdig modul 3, som jeg nå er godt i gang med ; )

    SvarSlett
  4. Jeg liker det jeg leser her i innlegg og kommentarer. Både folk og teknologi må gå seg til. At dere bruker/vil bruke Skype og Adobe Connect er utmerket.
    Jeg hadde i går mitt tredje nettmøte på Adobe Connect med en gjeng lærere som aldri hadde brukt slikt nettmøteverktøy før de måtte på det aktuelle kurset. De to første møtene var det flere som var uvenner med teknologien - vi andre hørte ikke hva de sa. Flere var innimellom også litt utilpass med selve møtesituasjonen. I går kom det spontant fra flere da vi skulle avslutte nettmøtet at det hadde vært et utmerket møte - trivelig og lærerikt. De ga hverandre ros.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det med å være utilpass med møtesituasjonen tror jeg også er noe som går over etter noen gangers bruk. Den største utfordringen tror jeg AC-støtta undervisning representerer, for eksempel det å holde seg i ro som lærernår du underviser, ha kontroll med armer og bein, stemme ogsånt. En annen utfordring er for mottakerne rundt om - som, dersom lærer sitter i et rom sammen med andre studenter - og svarer på spørsmål fra noen i rommet sitt - må huske å gjenta spørsmålet, ikke bare svare, da spørsmålet ofte ikke oppfattes "der ute" dersom lærer bare går rett på ogs svarer.

      Slett