Nordland fylkeskommune fylte for noen år siden skolene med PC`er og trådløst bredbånd og LMS`en it`sLearning. Det har ikke gått helt bra for elevene er ikke der de skal være, men på sosiale medier.
Det er krevende å sikre det vi vanligvis forstår som faglig IKT-bruk i våre klasserom. Det er derfor viktig at læreren har fokus på kvalitetssikring av digitale læringsressurser (DLR) koplet til kompetansemålene i faget.Selv har jeg noe erfaring med bruk av NDLA som jeg mener layoutmessig sikrer en nærmere forbindelse mellom faglig IKT-bruk, den fagdidaktiske dimensjonen (fagets egenart) , det multimodale (digital dimensjon) og vurderingsaspektet (vurderingsdimensjonen). Krumsvik er opptatt av at alle disse har betydning for valg av DLR. Felles for alle fag er at når elevene vurderes i faget , vil dette i stadig større grad skje gjennom det spesifikk faget sin digitale sjanger som forutsetter at spesielt elevene mestrer den fagspesifikke bruken av digitale verktøy i det aktuelle faget, og det er dette som ligg i at bruk av digitale verktøy skal integreres på fagene sine premissser. Krumsvik viser til PISA-studien (OECD 2011), som gir indikasjoner på at en del elever (spesielt gutter) ikke mestrer den fagspesifikke bruken godt nok og slik får vansker med å navigere faglig stødig innenfor fagene sine digitale sjangrer. For å få dette til må en som lærer utfordre sin læringsteori og gjøre teknologien til en aktiv dimensjon ved læring. For eksempel ved at en setter den som skal lære og måten dette foregår på i sentrum. Et viktig vilkår her er å bli en lærer med større verktøykompetanse. Hvordan dette skal foregå i praksis handler mye om læreren men også om eleven er bærer av grunnleggende ferdigheter når han møter i videregående opplæring. Vi forutsetter at grunnleggende ferdigheter er etablert i grunnskolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar